Nu satsar den gamle proffsboxaren Håkan Brock på långlopp

    • Håkan Brock firade många triumfer som boxare på 80-talet. Dessvärre fick han sluta med proffsboxningen efter att ha drabbats av blodproppar i armarna – något som Håkan har berättat om här i Mr Ringside.
    • Nu tar Brock sats på en ny karriär: långlöpning.
    • Här berättar Håkan om strapatserna vid förra lördagens halvmara i Stockholm.  Vem vet, kanske gör Håkan Brock som Ingo gjorde på 80-talet – springer New York Maraton.
    • ”Jag startade i lördags i grupp C, vilket var tio minuter efter första grupp. Fick en position cirka en minut bak i gruppen. Från första stund hade jag bestämt att inte låta mig stressas av allt folk framför mig, utan jag hängde bara på de som var närmast framför. Christer Corpi, som också startade i grupp C, trängde sig till en tätplacering direkt och försvann i starten.  Vis av min förra och enda halvmara tidigare, 1988, när jag sprang Lunkloppet, från Malmö till Lund, ville jag inte göra om samma misstag…. Den gången skulle jag förbi alla ”gamlingar och långsamma ” i starten. Det gjorde att jag ryckte och sparade inte alls på krafterna. Så efter cirka åtta kilometer fick jag gå för första gången i det loppet. Detta skulle inte hända nu, nu var det Stockholm halvmaraton, 21km och jag försökte hålla ett tempo, som jag trodde skulle resultera i en tid strax under två timmar.
    • Jag hade två sista veckorna före loppet arbetat mycket och inte sprungit så mycket som jag borde ha gjort, så de veckorna blev det bara tre löppass.  Kvällen före ”laddade” jag med spagetti och köttfärsås och ett glas vin. Trodde nog jag skulle somna gott efter det, men där blev det tji. Tror inte jag somnade förrän klockan tre. Väckarklockan ringde 06.00, havregrynsgröt till frukost och några mackor. Sedan in i bilen och start mot Stockholm klockan sju. De första två timmarna körde min hustru och jag halvsov, sedan körde jag resten av vägen. Det är ganska avkopplande att köra bil, så det var inga problem. Framme i Stockholm vid ett-tiden, hämta nummerlapp och checka inpå hotellet. Hotellet som låg bara femton minuter från Kungsträdgården och starten.
    • Loppet flöt på ganska bra, även om väldigt många passerade mig. Anledningen till det var att Christer hade anmält mig i samma grupp som han själv, de som springer på drygt 1.40. Som tur var kunde jag hålla mig lugn, får väl skylla på åldern, eller tacka den för det.   Första halvan av loppet var kanon, kändes hur bra som, sprang och funderade inte så mycket på var i loppet jag var. Så när jag för första gången såg en markering, åtta kilometer, visste jag inte om det var sprunget eller om det var åtta kilometer kvar. Jag hade heller inte någon koll på tiden och lyckades inte se några tider förrän jag kom till 91 minuter, vilket var långt senare. Första fem kilometerna gick på 27 minuter och första milen på 56 minuter, en ganska ok tid,med tanke på målsättningen. Andning och kondition är det inga problem med, andas ungefär som när jag är ute och går i ett bra tempo, men ben och säte börjar kännas. Muskelvärk och stelhet, vilket gör att tempot dras ner och den sista milen går på 1.03h.
    • Förutom att det börjar kännas i benen av trötthet, är det en helt fantastisk upplevelse att springa så här. Alla människor som står längs vägen och hejar, musiken som spelar på olika ställen. Blues, Rock och har för mig att jag hörde någon klassisk musik också. Det är en njutning för stunden och absolut inget som jag kan plocka fram detaljer från. Jag kommer knappast ihåg vilken väg jag sprungit, hade jag inte sett banan på en karta, hade jag inte haft en aning.
    • Skulle tro att det är som en boxningsmatch, man laddar, boxas, kämpar och njuter. Efteråt kan man berätta vilka slag eller träffar som blev utdelade, men man har ingen koll på hur arenan såg ut eller vem som sa något. Löpningen var i fokus under två timmar, detta skulle klaras av.
    • Erfarenheten av Halvmaran och de två två-mils träningslopp jag sprungit i sommar, är att jag måste ladda med kolhydrater, något jag inte gjort alls, även om jag åt pasta dagen före Stockholms halvmara. Vid alla tre tillfällena blev jag totalt tömd och stum i musklerna, det gjorde riktigt ont i ben och sätes muskelatur.  Kanske ska nämna att jag i början på sommaren var i Lido de Venecia, en morgon hade jag som mål att springa runt ön. Ön är cirka tio kilometer lång och några hundra meter bred. Så med alla tvärvägar och felrundor slutade rundan på 2h 40min någonstans mellan tjugo och tjugofem kilometer. Startade klockan sex på morgonen och då var det runt 25 grader i skuggan och i solen blev det betydligt varmare.
    • Nästa två- mila runda blev på Bjärehalvön ,mellan Båstad och Ängelholm. Starten gick i Förslöv och uppför Hallandsåsen, en stigning på närmare tvåhundra meter, uppe på åsen springer jag en slinga på elva kilometer innan vägen leder ner till havet. Denna träningsrunda slutade på 22 kilometer, hade en total höjdskillnad på 1400 meter. Även här slutade tiden på  2.40 och jag var totalt slut i muskulaturen.
    • Så vid nästa lopp (Lidingöloppet, d 28/9 ) blir det en riktig laddning av kolhydrater. Vilket innebär att jag kommer att tömma mig fyra, fem dagar före loppet, genom att springa i nittio minuter och inte äta före träningen, Sedan ska det fyllas på med kolhydrater under de kommande dagarna , fram till loppet.
    • Detta är mer känt som ”att gå in i väggen” Något som händer de flesta löpare med en taskig förberedelse. Jag ser verkligen fram emot att prova en ordentlig kolhydratladdning vid nästa runda.
    • Jag har hittat något som passar mig väl just nu. Vad som händer i efter nyår och framåt är inte planerat än, men någon träning blir det.”
      • ider från Stockholm halvmara
    • Split
    • Tid
    • Sträcktid
    • min/km
    • km/h
    • Plac.
    • 5K
    • 0.27.16
    • 27.16
    • 05.28
    • 11.01
    • 6142
    • 10K
    • 0.56.31
    • 29.15
    • 05.51
    • 10.26
    • 6496
    • 15K
    • 1.27.30
    • 30.59
    • 06.12
    • 9.68
    • 6645
    • 20K
    • 1.59.43
    • 32.13
    • 06.27
    • 9.31
    • 6677
    • Sluttid
    • 2.06.48
    • 07.05
    • 06.28
    • 9.30
    • 6738
Ännu inga kommentarer

Kommentera

Posta din åsikt här. Vänligen håll en vänlig ton. Din epost-adress visas inte offentligt.